tisdag 20 januari 2009

Klässbols Linneväveri

är ett familjeföretag i generationer som väver fantastiska dukar, servietter, tabletter, handdukar, gardiner osv i hel- och halvlinne. Nobelduken vävs här med tillhörande vita servietter 70 x 70 cm. Här jobbade extra i butiken under åren då jag pluggade(vill inte riktigt räkna ut hur många år sedan det är...). Ojojoj så mycket fint där finns. Det var en fröjd att få jobba där bland allt det fina hantverket.

Jag har en fin allmoge-handduk i vitt, som jag önskar att jag hade fler av..däremot har jag många handdukar i blå/vitt-randigt och rutigt... Jag trodde att jag ville ha ett blått kök då....sååå feeeeeel jag kunde ha då!!! Däremot har jag en underbar duk i lyran i linne som jag aldrig använt för vi aldrig haft tillräckligt stort bord..MEN det har vi ju nu! Måste duka med den och servietterna någon gång när vi äter något som inte riskerar fläckar som inte kan tvättas bort.... Drömmer om en julduk röd-gillet.. en känsla som en röd vaxduk med vita prickar INTE kan jämföras med på något sätt!
Här kan man titta in http://www.klassbols.se/ . Men om man har vägarna förbi i värmländska skogarna 2 mil söder om Arvika kan man titta in och få gå in i vävsalarna och fynda på 2:a sorteringen och ha riktigt tur med en duk med knappt synbart fel på och avsluta besöket i salen där första sorteringen finns..ena väggen är en fönstervägg mot skogen.. Ojojoj så ljuvligt!

Kramiz,
Zara

4 kommentarer:

Graadskan sa...

Klässbol har verkligen mycket fint! "Ekelunds" i Horred ligger liiite närmare och där kan man också göra riktiga FYND! Fast en röd vaxduk med vita prickar på går inte av för hackor den heller...

Tror du Anna får tummen ur och svarar på mailen snart eller? ;)

Kram Camilla

Zara sa...

Jo, Horred är ju lite närmare när man bor här förståss..det är mycket jag inte sett härruntom ännu.. Visst kommer Anna att svara!
Kram,
Zara

Anonym sa...

Nu åker vi till Horred snart. Punkt slut!

Kram A

Anonym sa...

Nehe... Nu ar det femte gangen jag gar in pa din blogg (pa nagra dagar) och inget nytt inlagg. Det ar ju sa kul att lasa men jag forstar om tiden ar knapp. Kram Sofia