lördag 11 oktober 2008

Vad vi gräver i år...



eller rättare sagt min man gräver och jag hjälper till när det tillåts av vissa trollisar. Denna helg hade vi tills i morse inga planer. Men så gick vi ut i duggregnet i regnställ och gummistövlar allihopa och började gräva nio hål i början av den evighetslånga slänten. Förresten jag grävde ingenting denna gång... Min man grävde och jag passade trollisar. Sedan bar det iväg till Hjälmeskulla för att "titta" vilket slutade med att vi köpte nio plantor till halva priset då säsongen är slut och inte mycket finns kvar. Happ då ska vi sätta ner dessa i jorden i morgon. Jätteroligt. Det blir järnek ( fina mörkgröna lite taggiga blad), rododendron med vitrosa blommor och vinterhägg (som redan växer i slänten och är vintergrön). Åh, ska bli så spännande att se hur det blir. Nya bilder kommer när det är planterat.


Här är ett annat gräveri. En tidigare blomrabatt som jag och stora lilltrollan började med att rensa i våras och nu är all jord borta fylld med grus. Mannen grävde i omgångar det var ett mastodont jobb som kändes som om det aldrig skulle ta slut. Trollisarna älskade att hålla på i grus och lera. Det var alltid jordigt intill dörren och överallt. Nu ska det "bara" dekoreras så det blir fint. Inte säkert att det blir i år. Där det inte växer något gräs på bilden stod tidigare en enorm syrenbuske som var något av det första vi tog bort när vi flyttade hit. Den var så stor så man inte såg huset, men som sagt den är borta nu. Till höger skymtar vår brevlåda vi fick i julklapp ett år. Den tidigare var så liten som ett kuvert så posten bara vällde ut om det en dag var rikligt med post. Ny bild kommer när det är ordning även på denna framsida.
Här är murgrönorna med äcklig spinn på som numera står ute dygnet runt i regnrusk i hopp om att spinnet ska utrotas så jag kan ställa in dem igen och fortsätta njuta av så fina som de varit. Egentligen ska man ju duscha dem uppochner men jag hoppas kylan ska hjälpa också...

Kramizar, Zara

Inga kommentarer: